Rad dostupan samo djelatnicima i studentima matične ustanove
diplomski rad
Identifikacija impulzivnog kupovnog ponašanja, uvažavajući psihološke i sociološke čimbenike

Kristina Smokvina (2016)
Sveučilište u Rijeci
Ekonomski fakultet
Podaci o radu
NaslovIdentifikacija impulzivnog kupovnog ponašanja, uvažavajući psihološke i sociološke čimbenike
AutorKristina Smokvina
Voditelj/MentorJasmina Dlačić (mentor)
Sažetak rada
Impulzivna kupovina definira se kao pojava kada kupac doživljava nagli, često snažni i trajni nagon za kupnjom istoga trenutka. Ova definicija uključuje tri ključne činjenice koje se odnose na impulzivnu kupovinu, a to su: kupnja je neplanirana, teško ju je kontrolirati i praćena je emocionalnim odgovorom. U ovom radu pokušalo se podrobnije objasniti pojam impulzivnog kupovnog ponašanja i čimbenika koji utječu na isto. Ti su čimbenici podijeljeni u tri skupine: osobni i socijalni čimbenici, te psihološki procesi. Ovi čimbenici su međusobno povezani i čine cjelinu koja objašnjava ponašanje potrošača. Pritom se poseban naglasak stavio na sociodemografske i psihološke karakteristike kupaca, te ulogu emocija. Također, pokušala se odrediti značajnost utjecaja ovih promatranih skupina na manifestaciju impulzivne kupovine. Karakteristike koje opisuju tipičan profil impulzivnog kupca su: navika neplaniranja, zanemarivanje mogućih negativnih posljedica, snažna potreba za aktivnošću, česta potraga za uzbuđenjima i novitetima, te teško nošenje s tjeskobom, zbog čega dolazi do donošenja pogrešnih odluka. U ovom istraživanju ispostavilo se da impulzivni potrošači posjeduju karakteristiku neplaniranja, a ispitujući utjecaj sociodeomografskih čimbenika, pokazalo se da spol ne utječe znatno na sklonost impulzivnoj kupovini, iako su žene ostvarile nešto veće ocjene. Također, ni starija dob nije ispostavila manju sklonost impulzivnosti, kako je bilo očekivano. Utjecaj drugih osoba, najčešće prijatelja, prilikom kupovine utječe na rast impulzivnosti i rast ocjene vlastite samoprocjene impulzivnosti. Osim toga, pokazala se korelacija između karakteristika impulzivnog kupovnog ponašanja i visokog stupnja samopouzdanja, što otvara prostor za daljnja istraživanja.
Ključne riječiimpulzivno kupovno ponašanje impulzivna kupovina impulzivni kupci model „Velikih pet“ osobina ličnosti potrošačka kultura
Naslov na drugom jeziku (engleski)Identification of impulsive buying behaviour by taking into account psychological and sociological factors
Povjerenstvo za obranuJasmina Dlačić (predsjednik povjerenstva)
Ivana First Komen (član povjerenstva)
Maja Vujičić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište u Rijeci
Ekonomski fakultet
MjestoRijeka
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaDRUŠTVENE ZNANOSTI
Ekonomija
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjdiplomski
Naziv studijskog programaPoslovna ekonomija; smjerovi: Financije i bankarstvo, Poduzetništvo, Menadžment, Financije i računovodstvo, Marketing, Međunarodno poslovanje, Informatičko poslovanje
SmjerMarketing
Akademski / stručni nazivmagistar/magistra ekonomije
Kratica akademskog / stručnog nazivamag. oec.
Vrsta radadiplomski rad
Jezik hrvatski
Datum obrane2016-09-27
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad dostupan samo djelatnicima i studentima matične ustanove
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:192:866689
PohranioDraženka Šepić