Naslov (hrvatski) Odrednice stavova i zadovoljstva građana hrvatskim zdravstvenim sustavom
Naslov (engleski) Determinants of citizen’s attitudes and satisfaction with the Croatian health care system
Autor Stjepka Popović
Autorova ustanova Sveučilište u Rijeci Medicinski fakultet (Katedra za društvene i humanističke znanosti u medicini)
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti
Sažetak (hrvatski) Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi odrednice stavova i zadovoljstva građana hrvatskim zdravstvenim sustavom. Ispitanici i metode: U radu su korišteni podaci znanstveno-istraživačkog projekta International Social Survey Programme (ISSP), modula Zdravlje (2011) koji su prikupljeni na nacionalnom reprezentativnom uzorku hrvatskih građana. Podaci su prikupljeni anketnim upitnikom na troetapnom stratificiranom slučajnom uzorku ispitanika starijih od 18 godina (N = 1120). Povjerenje i procjena kvalitete hrvatskog zdravstvenog sustava, stavovi prema financiranju zdravstvenog sustava, procjena dostupnosti zdravstvenih usluga i zadovoljstvo zdravstvenim sustavom testirani su s obzirom na sociodemografske karakteristike ispitanika, subjektivnu procjenu zdravlja, pokrivenost zdravstvenim osiguranjem i osobno iskustvo sa zdravstvom. Rezultati: Među sociodemografskim odrednicama najznačajnije su stupanj obrazovanja, narodnost i urbaniziranost mjesta prebivališta, pa osobe nižih stupnjeva obrazovanja, pripadnici manjina te osobe iz ruralnih predjela Hrvatske izražavaju pozitivnije stavove i veće zadovoljstvo zdravstvenim sustavom. Većina građana nespremna je izdvajati veća sredstva za poboljšanje kvalitete zdravstvenog sustava, a posebno je riječ o onim sociodemografskim skupinama koje su socijalno ugrožene. Subjektivna procjena zdravlja i zdravstveno osiguranje najznačajnije su odrednice, pa što osobe bolje procjenjuju svoje zdravlje i što su bolje zdravstveno osigurane, to su stavovi pozitivniji i zadovoljstvo veće. Među odrednicama osobnog iskustva uskraćenost za zdravstvenu uslugu zbog predugih lista čekanja značajno smanjuje povjerenje i zadovoljstvo hrvatskim zdravstvenim sustavom. Zaključak: Istraživanja korisničke perspektive mogu pokazati smjer zdravstvenih reformi kakve građani žele, stoga bi trebala postati redovita mjera kvalitete hrvatskog zdravstvenog sustava.
Sažetak (engleski) Aim: The aim of this study was to identify determinants of citizen’s attitudes and satisfaction with the Croatian health care system. Respondents and methods: The paper used data from International Social Survey Programme (ISSP), module Health (2011) collected on a national representative sample of Croatian citizens. Data were collected on a three-stage stratified random sample of respondents aged over 18 years. Confidence and quality assessment of the Croatian health care system, attitudes towards the financing of the health system, assessment of the availability of health services and the satisfaction with the health system have been tested with regard to socio-demographic characteristics of respondents, selfassessed health, health insurance coverage and personal experience with health. Results: Controlling for socio-demographic characteristics of respondents, education level, ethnicity and urbanisation of the place of residence were seen as the best determinants of attitudes and satisfaction. Respondents with lower levels of education, minorities, and people from rural areas expressed more positive attitudes and greater satisfaction with the healthcare system. The majority of citizens was not ready to allocate more funds to improve the quality of the health system, in particular, those respondents who are considered socially vulnerable. Selfassessment of health and health care coverage are the best determinants of attitudes and satisfaction with the health-care system, so respondents who reported better health and better health care coverage expressed greater levels of confidence and satisfaction. Deprivation of health services due to long waiting lists significantly reduces the confidence and satisfaction with the health system. Conclusions: Since studies of users’ perspective can show the desirable direction of health care reform, they should become a regular measure of the quality of the Croatian health system.
Ključne riječi (hrvatski)
kvaliteta, pristup i evaluacija zdravstvene zaštite
socijalne odrednice zdravlja
zadovoljstvo pacijenata
zdravstvene nejednakosti
Ključne riječi (engleski)
health care quality, access, and evaluation
healthcare disparities
patient satisfaction
social determinants of health
Jezik hrvatski
Vrsta publikacije Znanstveni rad - Izvorni znanstveni rad
Status objave Objavljen
Vrsta recenzije Recenziran
Verzija publikacije Objavljena verzija rada (izdavačev PDF)
Naslov časopisa Medicina Fluminensis : Medicina Fluminensis
Brojčani podaci vol. 53, br. 1, str. 85-100
p-ISSN 0025-7729
DOI https://doi.org/10.21860/medflum2017_173385
URN:NBN urn:nbn:hr:184:715654
Datum objave publikacije 2017-03-01
URL dokumenta http://hrcak.srce.hr/173385
Vrsta resursa Tekst
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Medicinskog fakulteta u Rijeci
Datum i vrijeme pohrane 2017-04-07 14:36:06